Begeleider

Functieprofiel Begeleider

Arina de Geest (31) is sinds september 2018 begeleider bij HappyNurse Hilversum. Op haar 19e liep ze stage in de zorg, waarna ze bij verschillende zorginstellingen heeft gewerkt. Het begeleiden van cliënten vond ze het allerleukst en daar wilde ze verder mee gaan. In dit interview vertelt Arina over haar functie als begeleider, wat haar sterke eigenschap is en wat haar zo happy maakt als begeleider in de zorg.

 

Hoe ziet jouw dag als begeleider eruit?

Ik werk verschillende diensten, namelijk dagdiensten en avonddiensten. Als ik een dagdienst draai begin ik om 07:30 met de overdracht van de avond daarvoor. Samen met collega’s bespreken we belangrijke zaken van de avonddienst. Zijn er dingen gebeurd waar we rekening mee moeten houden? Het antwoord daarop is heel belangrijke informatie om de cliënten goed te begeleiden. Vervolgens help ik cliënten uit bed en begeleid ik ze naar de eetkamer waar een heerlijk ontbijtje voor ze klaar staat. Nadat de cliënten hebben gegeten en zich hebben klaargemaakt voor de dag, is het tijd om hen te begeleiden naar het werk, naar de dagbesteding of naar een andere afspraak buiten de deur, zoals een afspraak bij de fysiotherapeut.

 

Ben je dan veel onderweg tijdens je dienst?

Ja, zeker. Sommige cliënten zijn rolstoelgebonden en kunnen niet zelfstandig ergens heen. Dan zijn de begeleiders er om ze te brengen! Op sommige dagen loop je weleens heen en weer, dat doe ik binnen het eigen terrein van de instelling. Zo hoeven cliënten niet heel lang onderweg te zijn naar onder andere de huisarts, de fysiotherapeut of de tandarts.

 

Wat is jouw sterke eigenschap?

Ik ben iemand die anderen graag begeleidt met een grap en een lach. Maar ik heb ook zeker een serieuze kant. Als ik mijn sterke eigenschap moet noemen, dan ga ik voor hartelijk en aandachtig. Ik observeer namelijk altijd de mensen die ik ga begeleiden. Hebben ze vandaag misschien ergens moeite mee? Zitten ze lekker in hun vel of juist niet? Met mijn zorgspecialisme anticipeer ik daar dan op. Het is namelijk heel belangrijk dat er aandacht en een luisterend oor is voor de cliënten.

 

Kan je een voorbeeld noemen van een situatie?

Een tijd terug heb ik cliënten begeleid die een licht verstandelijke beperking hebben. Voor je de dienst begon, wist je nooit in welke situatie je terecht zou komen. Daar heb ik veel cliënten meegemaakt die met een probleem zitten, maar er niet over willen praten. Het is mijn drive om erachter te komen wat er dan aan de hand is. Is er een probleem ontstaan op privégebied of is het werk gerelateerd? Door met veel aandacht contact met de cliënt te leggen, belangstelling te tonen en een luisterend oor te bieden, kom ik er vaak wel achter. Dan begeleid ik de cliënt op een manier die bij die situatie past.

 

Wat maakt jou happy in je werk?

Verschillende cliënten, verschillende zorginstellingen en verschillende teams. Jarenlang heb ik binnen één zorginstelling gewerkt, maar HappyNurse geeft mij de mogelijkheid om bij verschillende zorginstellingen aan de slag te gaan. Ik ben ondertussen onderdeel geworden van zes verschillende teams, waar ik graag mee samen werk. Het leuke is dat ik het met iedereen kan vinden. Daarnaast is het team van HappyNurse Hilversum top. Daar werken leuke mensen die de match tussen mij en de verschillende zorginstellingen regelen. Met hen heb ik goed contact!

 

Hoe heb jij je ontwikkeld bij HappyNurse?

Ik heb mijn horizon in de zorg inmiddels enorm verbreed. Voorheen heb ik bij een zorginstelling gewerkt met cliënten die nog behoorlijk zelfstandig waren. Daar kon ik bijna “met mijn handen op de rug” zorg verlenen: veel handelingen konden ze namelijk zelf. Nu werk ik met veel ouderen die extra zorg nodig hebben. Deze verandering heeft ervoor gezorgd dat ik alle kennis kan toepassen die ik tijdens de aanvullende trainingen en opleidingen heb geleerd.

Word ook een Happy Begeleider

Invalid Input

Geen zorgen: wij gaan veilig met je gegevens om. Dat lees je in ons privacybeleid.

Helden in de zorg
werken bij HappyNurse

HappyNurse is continu op zoek naar Happy Helden in de zorg. Ben jij happy, gepassioneerd, patiënt- en klantvriendelijk? Lees dan hoe jij samen met ons kunt groeien in de thuiszorg en via het uitzendbureau.

Happy werken in de zorg

Daarom HappyNurse

Met passie werken in de zorg. HappyNurse heeft de ambitie om de beste en leukste werkgever te zijn voor iedereen die wil werken in de zorg. Dat doen we door onze nurses in hun kracht te zetten. Wij werken vanuit werkelijke behoeften: van betekenis zijn voor andere mensen, vakkundig met persoonlijke groei en tevens met professionele autonomie. - Marijke Horstink, oprichter en directeur HappyNurse

Logo
ABU
Logo
Logo