HappyNurse Zorg Nieuws

Lees hier het laatste zorg nieuws. Nieuws en achtergronden voor en over verpleegkundigen en verzorgenden. Ook is HappyNurse zelf regelmatig in het nieuws. Op de hoogte blijven van actueel zorg nieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief onderaan de pagina.
< terug

Tenzij de wijkverpleging een contract heeft met een zorgverzekeraar.

 

Download scan PDF>

Volkskrant artikel >

 


 

De thuiszorg moet vaker worden voorgeschoten uit eigen zak, dankzij Zilveren Kruis

Tenzij de wijkverpleging contract heeft met een zorgverzekeraar

Door: Michiel Van Der Geest 22 november 2017, 22:20

 

ARTIKEL Zilveren Kruis maakt het vanaf volgend jaar moeilijker voor aanbieders van wijkverpleging zorg te declareren als zij geen contract hebben met de verzekeraar. 'Alsof we állemaal cowboys zijn die állemaal frauderen.'

Mevrouw Roos heeft het zwaar te verduren. Ze is weer thuis in Den Haag na een galblaasoperatie, maar ze wordt geteisterd door kolieken die hevige pijnaanvallen veroorzaken. Vier keer per dag 'stuitert ze door het huis'. 'Ik eet m'n hele medicijnkast leeg', verzucht ze op een moment dat het wat beter gaat. 'Je kunt beter tien kinderen krijgen, dat doet minder pijn.'

Geen rekening

Miep Wassenaar, verpleegkundige bij thuiszorgbedrijf HappyNurse, is langsgekomen om afspraken te maken over de verzorging van Roos. Ze heeft een stapel formulieren bij zich. Een pijnscoreformulier, een zorgovereenkomst, een zorgplan. En, heel belangrijk, zegt Wassenaar: 'U zult nooit een rekening van ons krijgen.'

Dat laatste mag dan gelden voor mevrouw Roos, maar het geldt vanaf 1 januari niet meer voor HappyNurse-klanten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis. De zorgverzekeraar kondigde vorige week maatregelen aan die het bedrijfsmodel van HappyNurse - en vele andere wijkverpleegkundigen - om zeep dreigt te helpen.

Contractloze zorgaanbieders

90 miljoen euro gaat er jaarlijks naar de ongecontracteerde zorg

Dat zit zo: HappyNurse is een ongecontracteerd zorgbedrijf. Het heeft geen afspraken gemaakt met zorgverzekeraars over het maximaal aantal uren zorg dat het mag declareren en tegen welk uurtarief. Zorgverzekeraars zijn niet gelukkig met contractloze zorgaanbieders, omdat zulke bedrijven per patiënt gemiddeld meer uren declareren dan zorgbedrijven die wel een contract met een verzekeraar hebben. Ook zijn hun declaraties voor verzekeraars moeilijker te controleren. Zilveren Kruis, de grootste verzekeraar, neemt daarom met ingang van 2018 maatregelen.

Een van de ingrijpendste daarvan is dat ongecontracteerde zorgaanbieders als HappyNurse voortaan eerst de indicatiestelling en het zorgplan ter goedkeuring moeten voorleggen aan Zilveren Kruis voordat ze de verleende zorg mogen declareren. Een andere maatregel met veel consequenties is dat de cliënten van HappyNurse en vergelijkbare thuiszorgorganisaties de rekening voor de verleende zorg voortaan zelf moeten betalen, om het bedrag dan achteraf te declareren bij Zilveren Kruis.

Kwaliteit

'Heel zware pesterijen die ongecontracteerde zorg onmogelijk maken', vindt Marijke Horstink, de oprichter van HappyNurse.

'Impactvolle maatregelen, maar de enige manier om de kwaliteit van de wijkverpleging op peil te houden', volgens Olivier Gerrits, inkoopdirecteur bij Zilveren Kruis.

Gerrits: 'Wij willen onze cliënten vooraf de zekerheid geven dat ze goede zorg zullen ontvangen. Dat kan alleen als we het zorgplan vooraf toetsen en we zeker weten dat een gekwalificeerd verpleegkundige vaststelt welke zorg de cliënt nodig heeft.' Bij controles is gebleken dat die kwaliteit bij ongecontracteerde partijen niet gegarandeerd is, stelt Gerrits. 'Als we geen aanleiding zouden zien, hadden we dit niet gedaan.'

Als burger en als econoom waardeer ik dit. Dit is het juiste om te doen

Xander Koolman, gezondheidseconoom aan de Vrije Universiteit in Amsterdam

Meer aan de hand

Dat cliënten voortaan zelf de rekening van de zorgverlener moeten betalen (die ze vervolgens kunnen declareren bij de zorgverzekeraar) is volgens hem 'een prikkel' die mensen stimuleert hun zorg te betrekken bij een gecontracteerde partij.

Volgens Horstink van HappyNurse is er meer aan de hand. 'Ze willen ons echt uit de markt drukken. Ze gooien nu alle ongecontracteerde zorg op één hoop, alsof we állemaal cowboys zijn die állemaal frauderen.' Veel aanbieders zullen de maatregelen niet overleven, vooral als de andere zorgverzekeraars het voorbeeld van Zilveren Kruis volgen, denkt Horstink.

Dat de zorgaanbieders hun geld straks moeten ophalen bij hun cliënten in plaats van bij de zorgverzekeraars 'is niet reëel', zegt Horstink. Toen HappyNurse net begon declareerde het bedrijf ook rechtstreeks bij de klant. 'Minstens de helft van die rekeningen werd niet betaald. Cliënten declareren de rekening bij de zorgverzekeraar en kopen er dan een caravan van in plaats van ons te betalen. We hebben nu nog facturen uit 2015 openstaan. In onze sector overlijden er ook veel mensen en nabestaanden betalen de openstaande zorgrekening gewoon niet. Zorgaanbieders als wij moeten dan een gigantisch debiteurenbeleid gaan voeren, en dat is pas zorggeld verspillen.'

Comfortzorg

© Marcel van den Bergh

Dat ongecontracteerde zorgaanbieders gemiddeld meer uren per patiënt declareren dan gecontracteerde partijen, is eenvoudig te verklaren, zegt Horstink. 'Juist wij krijgen de zware patiënten die veel zorg nodig hebben. Gecontracteerde partijen schuiven die mensen graag naar ons door, omdat ze anders te snel door hun budget heen zijn.' Op vrijdagmiddag na 16 uur staat de telefoon bij HappyNurse roodgloeiend, aldus Horstink, want dan willen de ziekenhuizen voor het weekend van hun patiënten af om ze verder thuis te laten verzorgen. 'De grote thuiszorgorganisaties zijn dan al naar huis. Wij niet, wij zijn ondernemers. Maar in de plannen van Zilveren Kruis krijgen wij dan pas op woensdag toestemming om zorg te gaan verlenen. De dagen ervoor moeten we die zorg dan maar voorschieten en erop vertrouwen dat die toestemming er komt. Dat is een risico dat geen enkele ondernemer kan dragen.'

Toch heeft Xander Koolman, gezondheidseconoom aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, begrip voor de beleidswijziging van Zilveren Kruis. 'Als burger en als econoom waardeer ik dit. Dit is het juiste om te doen.' Het onderliggende probleem is volgens hem dat de kosten van de ongecontracteerde zorg sterk stijgen, omdat juist die aanbieders veel 'comfortzorg' verlenen. 'Dat is zorg die patiënten graag ontvangen en die aanbieders graag leveren, maar die niet is gericht op het zelfstandiger maken van de patiënt.' De zorgverzekeraars moeten daar korte metten mee maken, zegt Koolman. 'Maar als een zorgverzekeraar ergens in de kosten knijpt, krijgt hij dat niet uitgelegd. Verzekeraars slagen er niet in hun boodschap te verkopen. Dus krijgen zij er vaak van langs als zij hun taak uitvoeren.'

Zonneschijn

We pamperen niet en we leveren geen zorg die niet noodzakelijk is

Marijke Horstink

De veronderstellingen van Koolman en Zilveren Kruis komen voort uit data-analyses, zegt Horstink. 'De praktijk is anders. We pamperen niet en we leveren geen zorg die niet noodzakelijk is. Ik heb verzekeraars vaak uitgenodigd te komen kijken. Maar ze komen niet.' Horstink beraadt zich nog op juridische stappen tegen Zilveren Kruis.

Mevrouw Roos kampt ondertussen met heel andere problemen. Haar man verblijft na een onderbeenamputatie in een revalidatiecentrum in de buurt. Elke avond rijdt Roos op haar scootmobiel ernaartoe om samen te kunnen eten. Een pijnlijk ritje, want 'elke boomwortel, elke losliggende tegel' veroorzaakt ondraaglijke pijnscheuten. 'Na regen komt zonneschijn', stelt verpleegkundige Wassenaar haar gerust. 'Zo is het', beaamt ze.

Minder geld en bemoeienis

Van de 3,3 miljard die er elk jaar omgaat in de wijkverpleging, gaat er zo'n 90 miljoen euro naar de ongecontracteerde zorg. Dat aandeel lijkt te groeien. Ongecontracteerde partijen krijgen minder geld per uur, maar hebben ook minder last van bemoeienis van de zorgverzekeraar en hebben geen budgetplafond.

Cliënten betalen soms een eigen bijdrage. Er zijn ook contractloze zorgaanbieders die geen eigen bijdrage vragen, omdat ze met het lagere tarief uit kunnen, zoals HappyNurse.

Nieuwsbrief voor verpleegkundigen en verzorgenden

Geen zorgen: wij gaan veilig met je gegevens om. Dat lees je in ons privacybeleid.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord