HappyNurse Nieuws

HappyNurse thuiszorg en uitzendbureau zijn regelmatig in het nieuws.
< terug

Ook geschrokken van het bericht van de Consumentenbond dat er veel mis zou zijn in de thuiszorg, en dat de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) onvoldoende in zou grijpen? Uit de reactie van de inspectie en brancheorganisatie BTN blijkt dat het wat genuanceerder ligt.

 

De Consumentenbond onderzocht 50 rapporten. Het blijkt dit rapporten zijn van nieuwe organisaties die toetreden tot de markt. Daardoor geeft het een selectief beeld van de thuiszorg in Nederland, zegt een woordvoerder van IGJ. Deze nieuwe organisaties zijn vaak niet voldoende op de hoogte van de voorwaarden waar zorgorganisaties aan moeten voldoen. Zij voldoen bij een eerste bezoek door de inspectie niet aan de kwaliteitseisen. Bij hertoetsing binnen twee maanden voldoet een meerderheid wel aan de eisen, maar een groot aantal toch nog niet of onvoldoende. Bij zorgaanbieders die nog niet aan de eisen voldoen, stelt de inspectie vervolgonderzoek in. Indien er ernstige risico’s zijn gesignaleerd, pakt de inspectie deze met spoed op. Als een zorgaanbieder niet in staat is of niet bereid is om de zorg te verbeteren, kan de inspectie een andere maatregel nemen.

 

Thuiszorg in ontwikkeling

In de afgelopen jaren maakte de thuiszorg een grote ontwikkeling door, met veel nieuwe toetreders en organisatievormen. De inspectie vindt dat risico’s in de thuiszorg meer aandacht verdienen. Daarom gaat de inspectie nog dit jaar - en ook komende jaren - meer toezicht houden op de thuiszorg.

Niet voldoen aan de randvoorwaarden voor veilige en goede zorg is een risico, maar instellingen krijgen van de inspectie ook de kans te verbeteren. Heeft de inspectie er vertrouwen in dat een zorgaanbieder verder werkt aan verbetering? Dan zal die zorgaanbieder daar ruimte voor krijgen. Als de inspectie dat vertrouwen niet heeft, dan krijgt die zorgaanbieder prioriteit in het risicotoezicht.

 

Branchevereniging BTN reageert ook op het onderzoek: "Het negatieve beeld herkennen we niet. De uitspraken zijn ongenuanceerd en gebaseerd op verouderde informatie. De lijst van de Consumentenbond ondermijnt het vertrouwen in de zorg. Het geeft een te zwart-wit beeld van de werkelijkheid. We missen de nuances en de vragen die vooraf hadden moeten gaan aan hun oordeel: hoe zit het nu werkelijk? Er is namelijk ook een derde kolom, die niet zichtbaar is, met de huidige situatie. Sommige organisaties voldoen inmiddels aan alle eisen en krijgen nu ten onrechte een verkeerd stempel."

 

De Consumentenbond onderzocht niet de kwaliteit van de thuiszorg van ervaren zorgaanbieders.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord