HappyNurse Zorg Nieuws

Lees hier het laatste zorg nieuws. Nieuws en achtergronden voor en over verpleegkundigen en verzorgenden. Ook is HappyNurse zelf regelmatig in het nieuws. Op de hoogte blijven van actueel zorg nieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief onderaan de pagina.
< terug

Weet je nog dat we jullie gevraagd hebben naar jullie HappyMoment in de zorg? We hebben veel inzendingen binnengekregen, waaronder de inzending van Christa. Haar HappyMoment is een succesverhaal voor haar cliënte.

 

“Het is een maandagochtend in juli en na een vrij weekend mag ik weer een ochtend werken in de thuiszorg. Het is stralend weer en ik besluit op de fiets te gaan. Genietend van mooi Langedijk fiets ik van de ene naar de andere cliënt. Tegen 11:00 uur fiets ik langs de BroekerVeiling naar de volgende cliënt. Ik bel aan en ik zie dat de cliënt mijn gezicht herkent. Mijn naam kent ze niet. Ik word uitgenodigd om binnen te komen en ze vraagt of ik zin heb in koffie. “Lekker!”, antwoord ik. De cliënt loopt naar de keuken, draait zich halverwege ineens om en kijkt me aan. “Je drinkt je koffie zwart hè, zonder melk en suiker?“ Na mijn bevestiging verschijnt er een glimlach op haar gezicht. Ze loopt verder naar de keuken en schenkt de koffie in."

 

Een andere wending

"Ik ga zitten in de eerste fauteuil, heel bewust. De cliënt gaat altijd op de bank zitten, want dan kan ze mij aankijken als we aan het praten zijn. Ik weet dat als ze mij aankijkt, ze ook de tekening aan de muur kan zien van haar café. Onze gesprekken gaan vaak over het café. Steeds weer luister ik met volle aandacht, maar deze ochtend krijgt het ineens een andere wending: “Het is toch wat hè? Je herkent de buurt zowat niet meer meer, want er worden zoveel huizen gebouwd.” Ze kijkt naar de grond en zakt in haar gedachten weg. Er valt een stilte. Langzaam haal ik haar uit haar gedachten: “Daar is een liedje over gemaakt door Wim Zonneveld!” De cliënt kijkt me aan zegt: “Wim Zonneveld? Wie is dat?”. Ik antwoord: “Dat is een zanger die een liedje heeft gemaakt over een dorp dat veranderd is. Zullen we naar het liedje luisteren?” De cliënt reageert nieuwsgierig: “Ja, dat is goed.” 

 

Kippenvel

"Ik pak mijn telefoon en zoek het liedje op. Geboeid zit de cliënt te luisteren en zegt halverwege: “Ik ken dit lied! Ik krijg helemaal kippenvel… ”. Samen luisteren we verder. Wanneer het liedje afgelopen is, zet ik mijn telefoon uit. Ik laat een stilte vallen. De cliënt kijkt weer naar de vloer en ik zie haar nadenken. Ik laat het even zo."

 

De zangvereniging

"Na een tijdje kijkt ze me aan en vertelt ze ineens iets wat ik nog niet eerder heb gehoord. “Vroeger kon ik noten lezen en heb ik piano gespeeld. Ik kon best goed spelen hoor! Nu niet meer, want het is te lang geleden. Ik kon ook goed zingen en ik was zelfs lid van een zangvereniging.” Ik ben verrast. “Zou u weer eens naar de zangvereniging willen?”, vraag ik nieuwsgierig. “Nou, dat weet ik niet hoor. Of ga je dan mee?”, reageert de cliënt. Ik kijk snel op internet en ik lees dat het koor ‘OP EIGEN WIJZE’ in Heerhugowaard nog open is. Met de cliënt spreek ik af dat ik de mogelijkheden ga bekijken."

 

Goed nieuws

"Later op de dag bel ik het koor op en vraag ik naar de mogelijkheden. We zijn van harte welkom om vrijdagochtend actief mee te doen! Op die manier kan de cliënt bepalen of ze hier in de toekomst weer aan wil deelnemen. De volgende dag fiets ik langs de cliënt om haar het goede nieuws te vertellen en haar te informeren over de afspraak. Voor mij is het mogelijk om vrijdagochtend naar de zangvereniging te gaan met de cliënt, aangezien ik die ochtend roostervrij ben. Gelukkig kan de cliënt ook. Ik schrijf de afspraak in mijn agenda. Ook stimuleer ik de cliënt om de afspraak op een briefje te schrijven en deze op de salontafel neer te leggen ter herinnering. Verder ontvang ik die dag per e-mail toestemming van de familie om met de cliënt eropuit te gaan."

 

De afspraak

"Vrijdagochtend ga ik naar de cliënt om haar op te halen. Zou het lukken om samen weg te gaan? Zou de cliënt zich de afspraak herinneren? Ik bel aan, maar de deur staat al open. De cliënt zit op de bank met de handtas voor haar voeten. Ze ziet er fris uit: haar haar is gewassen en het zit weer in de krul. Ze is klaar om weg te gaan!"

 

Een gelukkige cliënt

"De cliënt maakt snel contact met andere deelnemers en doet mee met het koor voor zover ze kan. Eenmaal weer thuis heeft de cliënt een stralende lach op haar gezicht. Ze loopt zingend en dansend de woonkamer in en pakt een glas water. Na overleg gaat de cliënt akkoord om wekelijks naar het koor te gaan, omdat muziek luisteren en zingen goed is voor de hersenen. We spreken af om na de vakantie te starten, aangezien het koor dan ook wordt georganiseerd in de gemeente Langedijk. Een vrijwilliger zal de cliënt gaan vervoeren van en naar huis."

 

"Lachend en zwaaiend nemen we afscheid. Met een tevreden gevoel over deze ochtend ga ik naar huis. Het is erg leuk dat er een zinvolle activiteit voor deze cliënt is gevonden en dat de mantelzorger op deze manier enigszins wordt ontlast. Samen een kopje koffie drinken, kan veel goeds in beweging zetten!"

 

Dank Christa, voor jouw mooie moment!

 

Weer inzenden

Wil jij jouw HappyMoment ook met ons delen? Dat kan weer via happynurse.nl/happymoment. Half september maken we een speciale pagina waarop de ingezonden HappyMoments en foto’s/video’s te zien zijn. 
#happymoment #happynurse

 

ansichtkaart happymoment2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thuis heb ik nog een ansichtkaart
Waarop een kerk een kar met paard
Een slagerij J. van der Ven
Een kroeg, een juffrouw op de fiets
Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets
Maar het is waar ik geboren ben

 

Citaat uit het liedje 'het Dorp' van Wim Sonneveld

Nieuwsbrief voor verpleegkundigen en verzorgenden

Geen zorgen: wij gaan veilig met je gegevens om. Dat lees je in ons privacybeleid.

ABU

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord