Persoonlijke verzorging met dagelijkse thuiszorg

U heeft moeite met aan- en uitkleden, lichamelijke hygiëne of andere dagelijkse handelingen? Onze thuiszorg is er op gericht om u te helpen bij uw dagelijkse verzorging als u dat (tijdelijk) niet zelf kunt. HappyNurse stelt een klein team van verzorgenden voor u samen zodat u steeds dezelfde vertrouwde gezichten ziet.
Thuiszorg aanvragen
X

Thuiszorg aanvragen

Vraag thuiszorg aan bij een vestiging bij u in de buurt en u ontvangt vrijblijvend advies op maat.

Geen zorgen: wij gaan veilig met je gegevens om. Dat lees je in ons privacybeleid.

< terug

In het zorgleefplan staat vaak het doel dat zorgverleners, samen met de cliënt, zorgdragen voor een veilige en schone woonomgeving en dat de privacy gewaarborgd moet blijven. Maar lukt dat wel altijd? 
Verpleegkundige Elke Kruizinga gaat in op de balans tussen privacy van de cliënt en het verlenen van zorg. 

 

Het is erg lastig om een goede middenweg te vinden tussen de privacy waarborgen en ongegeneerd binnenlopen alsof je je eigen huis binnenstapt. Want met netjes aankloppen en vervolgens binnenstormen, kan je wel denken dat je het goed doet, maar de kans voor de cliënt om dan nog “Nee, het komt mij nu niet uit," te zeggen, is dan al vervlogen. En al helemaal wanneer de zuster lief “Goedemorgen!” zegt en de lichtschakelaar aanknipt.


Privacy

De waarden, normen en behoeften van cliënten kunnen enorm verschillen. Sommigen hebben graag de deur open naar de galerij, terwijl anderen juist het liefst alles op slot en gebarricadeerd met hun rollator hebben. Maar het grootste deel van onze cliënten hecht nog maar weinig waarde aan hun privacy. Althans, dat lijkt zo. En dat vind ik eigenlijk best jammer. Want ik wil niet in dezelfde ruimte zijn als iemand die zijn behoefte aan het doen is. Of bij iemand zijn die even lekker rustig aan het wakker worden is en dan vanuit de keuken moeten vragen wat ze op haar boterham wilt. Want ‘efficiënt’ is nu eenmaal my middle name. En door de tijdsdruk denken we dat we geen andere keuze hebben. Want de koffie en thee wordt nu eenmaal tussen negen en tien geschonken, ook al lig jij nog op bed. Of je hebt in de vroege morgen het geluk dat de stofzuiger van de schoonmaakster alweer in je oren staat te loeien wanneer je aan je ontbijt zit en eigenlijk rustig de krant wil lezen.

 

Waarden, normen en behoeftes

En dan, na een lange of een korte dag (omdat je nu eenmaal geen ochtendmens bent) komt de zuster je ook nog eens zeggen dat je naar bed moet of dat het voor haar handig is dat jij alvast op tijd in je pyjama zit. Maar medezusters, kom op nou, omdat wij thuis de hele avond in onze joggingbroek zitten te netflixen, betekent niet dat onze cliënten dat ook wel willen wanneer ze naar André Rieu kijken. Nou goed. Je snapt het denk ik wel.
Gelukkig komen deze gebeurtenissen niet héél vaak voor, maar zijn ze wel erg belastend voor de cliënt. Daarom is het belangrijk dat je je inleeft in de cliënt en zijn of haar waarden, normen en behoeftes respecteert. Blijf vragen stellen en als het echt niet anders kan, help iemand dan in overleg vast al in de pyjama.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op Nursestation en in samenwerking geplaatst op HappyNurse.nl

Zorgdiensten

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord