Verpleegkundigen
Nieuws

Het laatste nieuws en de beste tips&tricks voor verpleegkundigen en verzorgenden lees je hier.
< terug

Bij de term ‘comfortfood’, denken veel mensen meteen aan het scenario waarbij iemand met een doos bonbons en een zak chips op de bank ligt. Heel erg lekker, maar aangezien de grote hoeveelheid verzadigde vetten, wel erg ongezond. Er zijn gezondere alternatieven, die je ook een goed gevoel geven. Met recht Happyfood!

 

Kalkoen en melk

In kalkoen en melk zit de stof trypofaan. Deze stof geeft een boost aan je serotonine niveau.  Dit is het hormoon dat zorgt voor een positieve blik op dingen. Daarnaast bevatten deze producten een hoog eiwitgehalte. Net zoals kip, vis, ei en kwark. Eiwitten verhogen de concentratie!

 

Bananen en avocado’s

Bananen bijvoorbeeld geven een korte boost aan je serotonineniveau. Maar ook aan je dopaminegevoel. Dopamine zorgt voor een blij gevoel. Avocado’s hebben een bevorderende werking op de aanmaak van deze dopamine.

 

Pure chocola

Hele pure chocola, van bijvoorbeeld 85% cacao, heeft een positieve aanmaak op serotonine. Hiernaast helpt het ook bij zoete trek. 

 

Groente thee

Groene thee bevat aminozuur L-Theanine. Deze stof bevordert de stemming en vermindert stress.

 

Omega-3 vetten

Deze vetten zorgen voor het gezond functioneren van de hersenen en het zenuwstelsel. Ook helpen ze tegen stemmingswisselingen en depressie. Deze vetten kun je vinden in veel soorten vis. Bijvoorbeeld in zalm, tonijn of sardientjes.

logo happyfood met daar om heen banaan groene thee avocado chocolade

Dit artikel is eerder verschenen op NurseStation en in samenwerking geplaatst.

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord