Verpleegkundigen
Nieuws

Het laatste nieuws en de beste tips&tricks voor verpleegkundigen en verzorgenden lees je hier.
< terug

Bijna iedereen heeft wel eens lage rugpijn. Bij de een keert het regelmatig terug of houden de klachten lang aan, terwijl de ander er zelden last van heeft. Als verpleegkundige ben je de hele dag druk in de weer en door overbelasting of een verkeerde beweging kunnen makkelijk rugklachten ontstaan. Roy Sprakel, fysiotherapeut en manueel therapeut bij FysioHolland Twente in Enschede, geeft vijf tips bij lage rugpijn.

Roy Sprakel: "Rugpijn wordt vaak in de onderrug gevoeld en kan uitstralen naar je bovenbeen of bil. Sommige bewegingen kunnen de rugpijn verergeren. Met deze vijf tips kun je rugklachten beter onder controle krijgen en houden.

Tip 1: Blijf bewegen
Roy: “Wanneer je rugpijn hebt, ben je misschien geneigd om te rusten. Toch is bewegen juist de beste manier om van de pijn af te komen. Doe het wel rustig aan: zorg voor een geleidelijke opbouw en luister goed naar je lichaam, want als je jouw rug te veel belast heeft dat een averechts effect. Probeer kleine stukjes te lopen en dit langzaam uit te breiden.”

Tip 2: Wissel regelmatig van houding
“Probeer niet langer dan 30 minuten in dezelfde houding te zitten. Sta tussendoor bijvoorbeeld even op en loop een stukje."

Tip 3: Versterk uw rugspieren
“Met sterke rugspieren verklein je het risico op nieuwe of terugkerende rugklachten. Als je rugpijn hebt en je klachten nemen af, is het verstandig om gerichte oefeningen voor je romp te doen om je rug te versterken en je conditie te verbeteren.”

Tip 4: Heb vertrouwen in jouw lichaam

“Veel mensen denken dat er bij pijn sprake is van schade. Dit is vaak niet het geval. Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam bij een dreiging. Na een tijdje verdwijnt deze dreiging, maar geeft het brein nog steeds een waarschuwingssignaal af. Samen met jouw fysiotherapeut kunt je kijken of er nog steeds een dreiging is, of dat het ‘loos alarm’ is.”  

Tip 5: Ga naar de fysiotherapeut
“Met fysiotherapie kunt je de klachten sneller onder controle krijgen, ook als je er al een langere tijd last van hebt. Je krijgt persoonlijk advies en een oefenschema om jouw buik- en rugspieren weer sterker te maken en beter te kunnen bewegen. In de meeste gevallen merk je al snel resultaat en nemen jouw pijnklachten af. De fysiotherapeut helpt je ook om klachten in de toekomst te voorkomen.”

Wil je meer tips en op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen? Like FysioHolland op Facebook en schrijf je snel in voor de nieuwsbrief van FysioHolland.


HappyFit logo
HappyFit wordt mede mogelijk gemaakt door NurseStation.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord