Verpleegkundigen
Nieuws

Het laatste nieuws en de beste tips&tricks voor verpleegkundigen en verzorgenden lees je hier.
< terug

Verpleegkundigen die regelmatig ’s nachts hebben soms de neiging om te snoepen en meer te gaan eten. Helaas verbrandt je de extra calorieën niet in de nacht. Onze biologische klok is zo afgesteld dat we overdag wakker en alert zijn en ’s nachts slaperig en inactief. Dat geldt ook voor de spijsvertering. Die draait ‘s nachts een stuk minder hard dan overdag. Ook als je ’s nachts wakker bent en moet werken. Diëtist Marieke de Witt geeft tips om snacken te voorkomen!

 
Meer trek tijdens de nachtdienst

Hoe komt het dan dat je meer trek hebt? Een goede balans vinden in wat je eet, heeft veel te maken met je slaappatroon. Als het na een nachtdienst niet lukt om meer dan zes uur te slapen, krijg je al snel een slaaptekort. Te weinig slaap is slecht voor je gezondheid en leidt tot:

  • 

een verstoring in de functie van hormonen die de verzadiging en eetlust regelen. Gevolg: meer trek
  • een langzamere verbranding. Gevolg: aankomen in gewicht
  • een verhoging van de hoeveelheid stresshormonen. Gevolg: spierafbraak en meer vetopslag

Uit onderzoek is gebleken dat twee nachten minder dan vier uur slapen de eetlust zelfs met 25% verhoogt.

Daarnaast wordt er direct een ontregeling in de bloedglucose huishouding waargenomen. Dit alles heeft op de lange termijn gezondheidsrisico’s tot gevolg. Wat je vaak als eerste merkt is vermoeidheid en futloosheid.


Vermoeidheid wordt vaak weggegeten met snelle energie (suikers/koolhydraten). Snelle suikers zorgen voor een korte energiepiek, maar ook voor een snelle daling. Hierdoor komt de vermoeidheid in alle hevigheid terug. Wist je dat een plak ontbijtkoek, een eierkoek of mueslireep en zelfs een boterham met jam of appelstroop ook snelle koolhydraten zijn? Die helpen je dus niet uit je vermoeidheidsdip.

 

Maar wat helpt dan wel? Marieke zet een aantal tips op een rij.

  • Stem je voeding af op het werken in de nacht waarin het lichaam van nature slaperiger is dan overdag.
  • Eet weinig suiker, want suiker maakt moe. Laat boterhammen met zoet beleg, eierkoeken, ontbijtkoek, koekjes, chocolade, sapjes en frisdrank dus zoveel mogelijk staan.
  • Kies voor een combinatie van eiwitten (voldoende eiwitten houden je alert), vetten en koolhydraten. Een bak yoghurt of kwark met wat fruit of cruesli, een boterham met hartig beleg, een salade of een kleine warme maaltijd.
  • Noten, een gekookt ei of een kom soep zijn een goed tussendoortje.
  • Bouw altijd, ongeacht je werktijden, een ontbijt, lunch en avondmaaltijd in en sla geen maaltijden over. Dit voorkomt snaaien!
  • Probeer zoveel mogelijk ritme te vinden en vast te houden tijdens de verschillende diensten en zorg voor voldoende slaap.

Veel succes en een goede nacht!

junk food tijdens nachtdienst

Dit artikel is eerder verschenen op NurseStation en in samenwerking geplaatst.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord