Verpleegkundigen
Nieuws

Het laatste nieuws en de beste tips&tricks voor verpleegkundigen en verzorgenden lees je hier.
< terug

Draai jij ook nachtdiensten? Gebruik deze 8 ultimate survival tips voor de nachtdienst van Danielle Horstman van Diëtheek!

 

Danielle moest bij een verpleegkundige die op haar spreekuur kwam en die in de nachtdienst  werkt, denken aan ‘The Ultimate Survival’.  Niet dat deze verpleegkundige in woestijnen of op gletsjers werkt, nee, zij werkt in de nachtdienst. En dat is ook een extreme omstandigheid voor het lichaam. Vooral op het gebied van eten liggen daarbij allerlei gevaren op de loer. Honger. Vermoeidheid. Verveling. Verleidingen. Lekkernijen van patiënten. Ze liggen als gluiperige slangen op de loer. Geen wonder dat nachtdiensten vaak tot extra kilo’s leiden. 


8 ultimate survival tips voor de nachtdienst

En dat niet alleen. Ook voor je gezondheid brengen nachtdiensten risico’s met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten, diabetes en slaapstoornissen. Daarom geef ik de verpleegkundige 8 Ultimate Survival tips voor voeding tijdens de nachtdienst. Draai jij ook nachtdiensten? Gebruik deze tips! 

  • Probeer in je nachtdienst 3 maaltijden te verdelen. Bijvoorbeeld: Eet rond de normale avondetenstijd een warme maaltijd, eet tijdens je nachtdienst een maaltijd (dat is je ‘lunch’) en eet in de ochtend nog een klein ontbijt. Dit helpt je biologische eetklok in balans te houden. 
  • Zorg voor voldoende eiwitten in je maaltijden en tussendoortjes. Eiwitrijke producten zijn onder andere peulvruchten, vis, gevogelte, schelpdieren, eieren, zuivel en noten. Zorg dat je eerste twee maaltijden eiwitrijk en koolhydraatarm zijn en de derde maaltijd juist koolhydraatrijk. Eiwitten bevorderen de alertheid. Koolhydraten bevorderen de slaap.
  • Snoep en koek en andere zoete snacks geven weinig energie. Sterker nog, je wordt er sneller moe van en krijgt alleen maar meer zin in snoepen. Neem ze dus niet, maar..
  • Je kunt natuurlijk wel trek krijgen tussendoor. Kies dan voor gezonde snacks als noten, rauwkost, een cracker/rijstwafel met beleg of zuivel tussendoor. 
  • In de nacht maakt je lichaam minder insuline aan, waardoor de bloedsuikerspiegel over een langere tijd hoger kan zijn. Dit kan op termijn leiden tot diabetes.  Probeer daarom de inname van suikerrijke dranken, snoep en fruit in de nacht te beperken. 
  • Wellicht heb je weer een beetje trek als je wakker wordt. Kies dan voor een kleine, licht verteerbare maaltijd, zodat je in de avond weer goed kunt eten. Eet bijvoorbeeld soep, salade of een schaaltje yoghurt met muesli. 
  • Het is beter om 3 – 4 uur voor het slapen cafeïne te vermijden. Cafeïne zorgt namelijk voor een kortere slaapduur en een slechtere slaapkwaliteit. Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook zwarte en groene thee, chocolade en in chocolademelk.

Hopelijk heb je met deze tips een rugzak vol gereedschap voor een Ultimate Survival in de nachtdienst en ben jij elk gevaar net een beetje slimmer af. Succes en survive!

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op Nursestation en in samenwerking geplaatst.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info

 

Akkoord