HappyOne efficiënt tegen personeelsschaarste

27 juni 2024

‘Met HappyOne wordt de kloof tussen personeelsschaarste en personeelsbehoeften efficiënt gedicht’

Om ook in het veranderende zorglandschap voldoende en betekenisvolle zorg te kunnen leveren, zet HappyNurse hoog in op de kernkwaliteiten Touch, Tech en Trust. “Als organisatie willen we dichtbij onze klanten en de zorgprofessionals staan”, vertelt Chief Information Officer (CIO) Simon Janssen. “Om het werk zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, is digitalisering bovendien een must. Wij spelen hier bijvoorbeeld op in met HappyOne, dat een snelle en effectieve personeelsmatching combineert met maximale flexibiliteit én controle. Hierdoor wordt de kloof tussen personeelsschaarste en personeelsbehoeften op efficiënte wijze gedicht.” 

Simon heeft met eigen ogen gezien hoe lastig het kan zijn voor zorgprofessionals om werk en privé te combineren. “Mijn vrouw is verpleegkundige en heeft jarenlang met veel plezier in het ziekenhuis gewerkt”, vertelt hij. “Toen onze dochter werd geboren, bleek het helaas onmogelijk om een vast rooster te krijgen en om de opvang goed te regelen. Flexopvang was niet mogelijk, waardoor mijn vrouw met pijn in haar hart het ziekenhuis heeft moeten verlaten. Gelukkig kon ze als wijkverpleegkundige aan de slag, waar ze wel een vast rooster heeft, maar dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Ons land kent enorm veel zorgprofessionals die heel graag in bijvoorbeeld onze ziekenhuizen of de ouderenzorg willen werken, maar vastlopen op werktijden en roosters. HappyOne brengt hier verandering in door maximale flexibiliteit te bieden. Zorgprofessionals kunnen op elk moment van de dag diensten selecteren die passen in hun planning. In onze mobiele app kunnen zij heel laagdrempelig en vanaf elke locatie hun beschikbaarheid opgeven, waarna zij alle diensten zien die bij hun profiel passen. En ook de zorgaanbieders profiteren van maximale flexibiliteit.” 

Focus op goede zorg

Zorgaanbieders kunnen hun plansystemen digitaal koppelen met de HappyOne webomgeving, waardoor hun overhead maximaal gereduceerd wordt. “Is deze API-koppeling niet mogelijk, dan bieden wij verschillende importmogelijkheden”, aldus Simon. “Hierdoor kunnen zorgprofessionals zich volledig focussen op het bieden van goede zorg, terwijl wij ons ontfermen over het personeelsvraagstuk.” De zorg in ons land staat onder druk en er is een gigantisch tekort aan zorgprofessionals, weet hij. “Inmiddels staan meer dan 50.000 zorgvacatures open en dit aantal zal in de komende tien jaar verdrievoudigen. Een zorgelijke ontwikkeling, die ons allemaal raakt. Alle roosters vullen en hopen dat de patiënten nog altijd de juiste zorg krijgen, is een steeds grotere verantwoordelijkheid die wij graag overnemen.” 

De juiste competenties, diploma’s en certificaten

Met HappyOne kunnen zorginstellingen vertrouwen op een doeltreffende oplossing voor hun roosterproblemen. Zij profiteren niet alleen van exact de juiste zorgprofessionals, met de juiste competenties, diploma’s en certificaten, maar ook van een snelle responstijd. “Waar voorheen openstaande diensten werden gemaild en door onze medewerkers als bulk werden geïmporteerd, maken onze koppelingen en matchingsalgoritmes het nu mogelijk om binnen enkele minuten al de openstaande diensten in te vullen. Bijvoorbeeld met zorgprofessionals die al vaker en tot volle tevredenheid voor de zorgorganisatie hebben gewerkt. Hierdoor wordt goede zorg gegarandeerd.” 

Vacatures die niet direct en automatisch gematcht kunnen worden, komen terecht in de HappyOne app. “Alle relevante zorgprofessionals ontvangen automatisch een pushbericht, op basis waarvan zij wel of niet voor deze dienst kunnen inschrijven. Op deze manier worden alle openstaande functies gegarandeerd en door de juiste mensen ingevuld.” 

Proactieve, preventieve en voorspellende zorg

In de komende jaren worden technische ontwikkelingen steeds belangrijker om in ieder geval een stukje van de zorgkloof te dichten en/of om de zorg efficiënter te maken, verwacht Simon. Als mascotte hiervoor noemt hij Baymax; de opblaasbare, zachte en knuffelbare robot uit de film Big Hero 6. “Als de zorgtekorten blijven oplopen, kunnen we misschien wel naar een soort Baymax voor de zorg toe, waarbij een knuffelbare robot alle laagcomplexe zorgtaken overneemt.” Ook verwacht hij dat steeds meer afspraken op afstand en via de computer of tablet ingepland kunnen worden. “Bovendien zie ik mogelijkheden voor AI, waarbij veranderingen in het uiterlijk of gedrag van patiënten of cliënten direct worden doorgestuurd naar de zorgverlener. Hierdoor wordt meer proactieve, preventieve en voorspellende zorg mogelijk. En zo zijn er nog meer technologische ontwikkelingen die de zorg vooruit kunnen helpen.” 

Vraag en aanbod bij elkaar

Ook HappyNurse levert hier graag haar bijdrage aan. “Op dit moment zien wij vooral kansen voor slimme algoritmes, waarmee het matchen nóg beter, sneller en efficiënter gaat”, aldus Simon. “Daarnaast zijn we bezig om voorspellende modellen te maken, zodat we onze pool van zorgprofessionals nog beter kunnen inrichten en onze recruitmentactiviteiten verder kunnen specificeren. Hierdoor komen vraag en aanbod nog beter bij elkaar.” Voor de zorgprofessionals monitort HappyNurse continu hoe de HappyOne app nog verder geoptimaliseerd kan worden, voor een nog fijnere gebruikerservaring. Hij benadrukt hierbij dat de tools altijd in dienst moeten staan van de zorgorganisaties en zorgprofessionals en dat zij geen doel op zich moeten worden. “De systemen moeten mensen ondersteunen en verrijken, waarbij de menselijke touch te allen tijde overeind blijft. Dát is ons unique selling point. Zo dragen wij elke dag zorg voor tevreden klanten, tevreden zorgprofessionals én tevreden patiënten.” 

Meer weten?

Wil je meer weten over HappyOne, HappyNurse en/of onze dienstverlening? In ons kenniscentrum houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws. Kun je hier niet op wachten en/of wil je weten wat HappyNurse voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Simon Janssen via simon.janssen@happynurse.nl