Zorg voor de zorg: Happy Nurse, Happy Patient!
20 mei 2024Zorg voor de zorg: Happy Nurse, Happy Patient!
Persoonlijke aandacht, eigen regie en efficiënte processen. Bij HappyNurse is de zorgprofessional aan zet. Een bewuste keuze, volgens Chief Commercial Officer (CCO) Serife Evers, omdat gelukkige medewerkers nu zorgen voor blije patiënten en een betere zorg. In dit artikel vertelt ze meer over de achtergrond, filosofie en ambities van HappyNurse, op basis van de ‘Service-Profit Chain’.
Het indrukwekkende verhaal van HappyNurse start in 2008, als oprichtster Marijke Horstink met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis terechtkomt. “Marijke was erg onder de indruk van de toewijding, passie en positieve energie van de verpleegkundigen”, vertelt Serife. “In dezelfde week las zij echter een artikel over de hoge werkdruk, inefficiënte werkroosters, lage salarissen en roddelcultuur in de zorg. Daar wilde ze heel graag iets aan doen! Met de ambitie om de leukste werkgever voor verpleegkundigen te worden, besloot ze om haar baan als bankdirecteur op te zeggen en om een eigen uitzendbureau in de zorg te starten.” HappyNurse werd geboren, met als doel om zorgverleners blij te maken met werk dat bij hen past én dat voldoende perspectief biedt.” De gedachte hierachter is logisch. “Immers: als je goed voor je verpleegkundigen zorgt, met aandacht voor hun werk-privébalans, voldoende ontwikkelmogelijkheden en de juiste werkomstandigheden, dan wordt hun duurzame inzetbaarheid vergroot, blijven zij langdurig behouden voor de zorg én werk je gelijktijdig aan gelukkige patiënten. Oftewel: Happy Nurse, Happy Patiënt.”
Gat in de markt!
Dat Marijke met HappyNurse een gat in de markt heeft ontdekt, blijkt wel uit de grote belangstelling van verpleegkundigen én zorginstellingen. In 2017 werd een omzet van 30 miljoen euro aangetikt en in 2023 realiseerde HappyNurse zelfs een omzet van bijna 80 miljoen euro! “Een belangrijke aanjager voor dit succes is de joint venture met investeerder Marcel Slaghekke (de man achter Olympia Uitzendbureau) en de uitbreiding met een franchiseformule”, vertelt Serife. “In 2011 startte de eerste franchisenemer met een eigen HappyNurse uitzendbureau en inmiddels staat de teller op 30 vestigingen waarvan 11 franchisevestigingen.” Bovendien heeft HappyNurse meerdere succesvolle labels in de markt gezet, waaronder LieverDetachering, HappyMedStudent en het eigen online Tech-platform HappyOne. “Met een pool van meer dan 20.000 zorgprofessionals met mbo-, hbo- of wo-niveau, studenten, basisartsen en psychologen kunnen wij elke arbeidsvraag in de zorg goed en snel beantwoorden.”
De zorgprofessional aan zet
HappyNurse is een betrokken werkgever, die het werkplezier van haar zorgprofessionals hoog in het vaandel heeft staan, benadrukt Serife. “Bij ons mogen verpleegkundigen zelf bepalen welke diensten zij willen werken. Ons Tech-platform HappyOne ondersteunt hierin. Dankzij dit online platform kunnen aangesloten verpleegkundigen namelijk heel eenvoudig vanaf de bank zien welke relevante diensten beschikbaar zijn, op welke tijden en op welke locaties. Bij elke nieuwe dienst ontvangen zij bovendien een notificatie, waarna zij kunnen inschrijven op de dienst(en) van hun keuze. Hiermee houden zorgprofessionals volledige controle over hun eigen planning, terwijl zorgorganisaties profiteren van een snelle invulling van hun openstaande diensten.”
Meer grip, lagere kosten
"Doordat met HappyOne alle relevante zorgprofessionals in één keer op de hoogte worden gebracht, kan gegarandeerd en binnen korte tijd 100% van alle diensten worden ingevuld”, vertelt Serife. “Hierdoor ontstaat meer grip op de planning. De efficiëntieslag zorgt bovendien voor een aanzienlijke kostenverlaging, waardoor geld vrijkomt voor nieuwe initiatieven. Zeer prettig voor zorgorganisaties én zorgverleners is bovendien dat wij alle administratieve taken uit handen nemen. Naar wens kunnen de zorgprofessionals altijd bij ons binnen lopen voor een praatje, bij vragen of voor meer informatie over een opdracht of opdrachtgever.”
Toekomstbestendige zorg
In de komende jaren wil HappyNurse alle zorgprofessionals en zorgorganisaties met een groot zorghart aan zich binden. “Want alleen samen kunnen we de zorg in Nederland duurzaam verbeteren en toekomstbestendige zorg mogelijk maken”, aldus Serife. “Nederland vergrijst en die ontwikkeling zet in rap tempo door. Dat betekent dat het personeelstekort in de zorg alleen maar zal toenemen. Met HappyNurse proberen we dit tij te keren, door mensen met hart voor de zorg (opnieuw) in hun kracht te zetten. Bijvoorbeeld de werkdruk te verlagen, het werkplezier te vergroten en alle administratieve rompslomp uit handen te nemen. Hierdoor kunnen de zorgprofessionals focussen op wat zij het allerliefste doen: kwalitatief hoogwaardige zorg bieden. Hier is heel Nederland bij gebaat.”
Wil je meer weten over HappyNurse en onze dienstverlening? Volgende week vertelt Chief Technical Officer Simon Janssen meer over Tech-platform HappyOne. Kun je hier niet op wachten en/of wil je weten wat HappyNurse voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Serife Evers via serife.evers@happynurse.nl