Celina (41): al 9 jaar Happy in de thuiszorg - ‘Vrijheid in mijn rooster is goud waard'
16 juni 2025
Sinds 2016 werkt Celina (41) als flexibele verzorgende IG via HappyNurse. Vrijheid in roosteren, persoonlijke aandacht en oprechte waardering houden haar al negen jaar gemotiveerd - precies wat Happy Nurse, Happy Patient in de praktijk betekent. Op 16 juni heeft HappyNurse vestiging Den Bosch (Regio Zuid) haar uitgenodigd voor een goed gesprek, lekker gebakje en een mooie verrassing. HappyNurse-marketeer Jade van Soest ging in gesprek met Celina over haar ervaringen als flexibele verzorgende IG.
Roostervrijheid · Winactie · Happy Nurse-mentaliteit · Tips voor zorgprofessionals
Blije verrassing
Zodra je klaar zit, kunnen we beginnen. Hoe voel je je?
Celina: Een beetje zenuwachtig, maar dat waait wel over. En het is prachtig weer, dus dat helpt!
Je kwam binnen, zag gebak, bloemen én je kreeg te horen dat je een gloednieuwe smartphone mag uitzoeken. Wat ging er door je heen?
Celina: Ik ben dat helemaal niet gewend. Meestal word je gebeld omdat er iets níét goed ging, dus ik dacht even: o jee, wat heb ik verkeerd gedaan? Ik belde zelfs mijn man om te vragen of ik dit wel moest doen. Hij zei: “Natuurlijk, dit is uniek – je krijgt spijt als je het laat lopen!” Toen besefte ik pas hoe bijzonder het is dat ik uit al die flexkrachten gekozen ben.
Achtergrond in de zorg
Wanneer wist je dat je de zorg in wilde?
Celina: Als klein meisje riep ik al: “Ik word zuster!” Mijn moeder geloofde het niet – “je raapt niet eens de hondenpoep in de tuin op,” zei ze. Toch bleef het kriebelen. Ik deed eerst twee jaar uiterlijke verzorging, maar dat was niks voor mij. Daarna stapte ik alsnog over naar de zorg.
Hoe zag je leer-werkpad eruit?
Celina: Op mijn zestiende begon ik als helpende in Huis De Werven in Breda. Via het BBL-traject groeide ik door naar verzorgende IG. Jarenlang werkte ik in woonzorgcentra.
De stap naar HappyNurse
Wat bracht je in 2016 bij HappyNurse?
Celina: Ik werd gebeld door de vestiging Breda; ze hadden mijn naam gekregen. Dat viel precies samen met een heftige privé-periode: mijn vader, die altijd op de kinderen paste, overleed. Ik had voortaan alleen overdag-diensten nodig. Een vast contract met alleen dagdiensten is bijna onmogelijk, maar via HappyNurse kon het wél. Die flexibiliteit was doorslaggevend – en negen jaar later werk ik er nog steeds.
Wat betekent vrijheid voor jou?
Celina: Alles. Met drie jongens van nu veertien, twaalf en negen moet mijn rooster rondom school en sport passen. Geen weekenden, geen feestdagen – dat lukt dankzij HappyNurse.
Werken als Happy Nurse
Je plant je diensten grotendeels zelf?
Celina: Ja. Ik mail mijn beschikbaarheid en wie het eerst komt, die maalt. Ik gebruik de HappyOne app eigenlijk alleen om uren te declareren, planners hebben nauwelijks omkijken naar me.
Wat waardeer je verder in je werk?
Celina: Waardering en een eerlijk salaris. Ik voel me gezien door HappyNurse én door de drie thuiszorgorganisaties waar ik al jaren kom.
Happy Nurse mentaliteit
Wat is een 'Happy Nurse' volgens jou?
Celina: Een blije zuster – iemand die met een lach binnenkomt. Ik praat graag met cliënten; soms te veel, zegt men. Maar persoonlijk contact en respect staan voorop. Ik zeg nooit “u moet douchen”, ik zeg “u mag douchen als u zover bent”.
Kun je een moment delen dat jou bijblijft?
Celina: Zoveel momenten! Bijvoorbeeld een cliënt die zei: “Ik heb gisteren al gedoucht; zullen we vandaag samen koffie drinken?” Dan maak ik daar tijd voor. Die dankbaarheid – soms een stukje chocola of gewoon een glimlach – dat raakt me.
"Ik ben een blije zuster – ik vind dat iedereen recht heeft op zorg."
De perfecte werkdag & motto
Hoe ziet jouw ideale dag eruit?
Celina: Cliënten met wie ik een klik heb, onverwachte situaties die ik creatief oplos, en aan het eind een cliënt die zegt: “Dank je wel, tot morgen.” Ik draai ‘Happy Nurse, Happy Patient’ eigenlijk om: als de patiënt blij is, ben ík blij.
Toekomst & ambities
Heb je nog studie- of carrière ambities?
Celina: Ik heb ooit gedacht aan verpleegkundige niveau 4, maar met kleine kinderen was dat niet haalbaar. Nu voel ik me prima als verzorgende IG in de thuiszorg. Het persoonlijke aspect zou ik in een ziekenhuis missen. Mijn ambitie is: zo doorgaan tot mijn pensioen – het liefst via HappyNurse.
Boodschap aan toekomstige zorgprofessionals
Merk je de personeelskrapte op werk?
Celina: Ja, er wordt aan iedereen getrokken. Maar ik focus op mijn route: als ik een halfuurtje kan overnemen voor een collega, doe ik dat. Structureel overwerken probeer ik te vermijden – balans is belangrijk.
Alleen samen kunnen we de personeelstekorten tegengaan. Wat zeg je tegen mensen die twijfelen over een zorgopleiding?
Celina: Doe het! Zorg is zó dankbaar werk. Collega’s helpen elkaar en HappyNurse staat achter je. Als dit in je hart zit, komt de rest vanzelf.
Zou je anderen HappyNurse aanraden?
Celina: Absoluut. De communicatie is helder, je mag jezelf zijn, scholing is goed geregeld en geen vraag is te gek.
Happy Nurse, Happy Patient
Wat betekent die missie voor jou?
Celina: Als ik blij binnenstap, laat ik meestal een blije cliënt achter. Natuurlijk heeft iedereen weleens een mindere dag, maar als je respectvol blijft en luistert, bereik je het doel: goede zorg en tevreden mensen.
Is er nog iets dat je wilt toevoegen?
Celina: Eigenlijk niet. Ik werk soms via een ander bureau, maar als ik kan kiezen, kies ik voor HappyNurse. Dank dat ik hier mijn verhaal mocht doen!
Dank je wel, Celina – voor je openheid én je inzet als Happy Nurse.