HappyOne als medicijn tegen personeelstekort
08 april 2025
In de zorg gaat veel tijd verloren aan afstemming en administratieve handelingen rondom de inzet van de zorgmedewerker. Veel zorgorganisaties werken met een complexe personeelsplanning en schakelen met meerdere arbeidsbemiddelaars. Ook worden zij steeds vaker geconfronteerd met strengere regelgeving en handhaving vanuit de overheid voor zzp’ers die werken in de zorg. Dit zorgt voor hogere werkdruk en complexiteit in het voorspellen van capaciteitsmanagement.
Tevreden zorgprofessionals zijn een groot goed in de medische sector. Die tevredenheid zorgt uiteindelijk ook voor een gelukkigere patiënt en een tastbare kwaliteitsverbetering. In een wereld die geconfronteerd wordt met personeelstekorten en een hoge werkdruk is dat een pittige uitdaging.
Inzetbaarheid
Al deze factoren maken het noodzakelijk om te zoeken naar innovatieve manieren om personeel duurzaam inzetbaar te houden in de zorg. Arbeidsbemiddelaar voor de zorg HappyNurse die zich al achttien jaar als innovatieve speler inzet om het werkgeluk van zorgmedewerkers te vergroten, biedt oplossingen voor deze uitdaging. Hun missie is “Happy Nurse, Happy Patient”, met als nieuwe strategie “Human Touch, Digital Guided”. Dit benadrukt hun persoonlijke aanpak versterkt met slimme digitale oplossingen. Om zorgprofessionals de autonomie en flexibiliteit te bieden waar zij naar verlangen, biedt het bedrijf al jaren werk waarmee de vrijheid van zelfstandigheid wordt gecombineerd met de zekerheid van een vast dienstverband. Zorgprofessionals behouden volledige controle over hun eigen werktijden dankzij de innovatieve app HappyOne. Caspar Kosse, CEO van HappyNurse, legt dat verder uit: “Autonomie is essentieel voor veel zorgverleners. Veel zorgprofessionals ervaren een vast rooster als te beklemmend en hebben behoefte aan meer flexibiliteit. Waar zorgmedewerkers in feite naar zoeken is een regeling waarmee ze hun eigen planning kunnen bepalen. Het werkrooster wordt in overleg met ons als intermediair vastgelegd, en dus niet bepaald door de opdrachtgever.”
Strategisch partnership
HappyNurse heeft met HappyOne een efficiëntieslag gemaakt op de personeelsplanning van zorgorganisaties. De app, die HappyNurse zelf heeft ontwikkeld, speelt een centrale rol in het succes van deze aanpak. De laagdrempeligheid van de app maakt het voor zorgprofessionals eenvoudig om beschikbare diensten en detacheringen in te zien en hun eigen rooster samen te stellen. “Wat we eigenlijk ambiëren, is dat zorgprofessionals onze app de voorkeur geven boven social media als Instagram”, zegt Serife Evers, CCO van HappyNurse, met een knipoog. “Of ze nu thuis op de bank zitten of onderweg zijn, zorgverleners kunnen met een paar klikken diensten accepteren die precies aansluiten bij hun voorkeuren. De bewezen technologie biedt een oplossing voor het capaciteitsmanagementvraagstuk van zorgorganisaties. De zorgorganisaties die nu gebruikmaken van de koppeling met HappyOne ervaren een grote efficiëntieslag in hun personeelsplanning. Dit zorgt ervoor dat je als zorgorganisatie nu al met één druk op de knop toegang hebt tot zorgprofessionals door heel Nederland.”
Bestaande planningssystemen
De koppeling van HappyOne met bestaande planningssystemen van zorgorganisaties zorgt voor optimalisatie van capaciteitsbeheer. Door de twee systemen met elkaar te verbinden, kunnen diensten sneller en eenvoudiger worden ingevuld. Dit vermindert de druk op planners binnen zorgorganisaties en zorgt voor continuïteit in de zorg.
Er bestaat brede waardering voor deze aanpak in de sector. HappyNurse scoort hoog op het gebied van betrouwbare zorgprofessionals. Hierdoor wordt een win-winsituatie gecreëerd die op drie niveaus zichtbaar is: zorgorganisaties spreken hun waardering uit voor het hoge betrouwbaarheidspercentage, medewerkers tonen zich tevreden over hun flexibele inzetbaarheid, terwijl daarmee ook de zorgkwaliteit voor patiënten een impuls krijgt.
Selectieproces
HappyNurse onderscheidt zich als arbeidsbemiddelaar door het unieke selectieproces waarin menselijke interactie en technologie worden gecombineerd. Zorgprofessionals die zich aanmelden, voeren eerst een gesprek met een geavanceerde AI-chatbot, waarna persoonlijk contact volgt met een recruiter. Simon Janssen, CIO van HappyNurse: “Door digitale ondersteuning met een menselijk vervolg te combineren, voelen kandidaten zich gezien en gewaardeerd. Dit resulteert direct in een hogere tevredenheid en betere prestaties op de werkvloer terwijl de zorgorganisatie profiteert van snelle invulling van openstaande diensten en opdrachten.”
HappyOne als SaaS
HappyNurse ontwikkelt HappyOne actief door naar een SaaS-oplossing (Software as a Service) voor zorgorganisaties. Met de innovatieve app en AI-recruiter Aisha, helpt ze zorgorganisaties hun interne flexpool professioneel te beheren, interne capaciteit slimmer in te zetten en grip te krijgen op externe inhuur. “Zo verminderen we de afhankelijkheid van externe partijen en verlagen we structureel de werkdruk. Ons platform stellen wij binnenkort ter beschikking als “stand-alone” SaaS. Wij geloven dat we hiermee een stuk van de oplossing kunnen bieden voor het personeelsprobleem in de zorg. We zijn volop in ontwikkeling en zoeken zorgorganisaties die willen bouwen aan een toekomst waarin Nederland het personeelstekort in de zorg wél aankan,” aldus Janssen.
Meer lezen over Capaciteitsmanagement?
Wij hebben hier een Whitepaper over geschreven!
- HappyOne als SaaS
- Efficiëntere planning
- Minder fiscaal juridische risico's