De nieuwe cao: impact op zorgorganisaties
De nieuwe cao voor uitzendkrachten komt eraan. Per 1 januari 2026 gaat er veel veranderen voor zorgorganisaties die werken met flexibele inzet via uitzendbureaus. Deze cao heeft directe impact op jullie inzet van zorgpersoneel. HappyNurse biedt je alle handvatten zodat jij klaar bent voor de komst van de nieuwe cao.
Lees hier verder als flexkracht
Ben jij klaar voor de komende veranderingen?
Per 1 januari 2026 verandert er veel: uitzendkrachten krijgen recht op gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden ten opzichte van medewerkers in vaste dienst. Dat betekent afscheid van de inlenersbeloning en een nieuwe manier van kostprijsberekening op basis van het nieuwe totale arbeidsvoorwaardenpakket. Deze veranderingen vragen voorbereiding, afstemming en nauwe samenwerking tussen uitzendbureau en opdrachtgever. Tijdens ons webinar van 7 juli hebben we onze opdrachtgevers meegenomen in wat dit voor de zorg betekent.
Heb je het webinar gemist? Download dan hieronder de whitepaper.

Dé Whitepaper voor HR-, inkoop- en beleidsadviseurs
Per 1 januari 2026 verandert de cao voor uitzendkrachten ingrijpend. Wat betekent dat voor uw beloningsbeleid, flexibiliteit en personeelsplanning? In onze whitepaper leest u precies wat er verandert en vooral: wat dit concreet betekent voor u als zorgorganisatie.
Wat verandert er met de komst van de nieuwe cao?
De nieuwe cao brengt een grote verandering met zich mee. HappyNurse is sinds de aankondiging begonnen aan de voorbereidingen die hiervoor noodzakelijk zijn. Voor u als opdrachtgever verandert er ook het hoognodige zoals:
- Gelijkwaardige beloning in plaats van inlenersbeloning
- Pensioenopbouw vanaf dag 1 voor uitzendkrachten
- Aanpassing van het fasesysteem, ketenregeling en oproepregels
- Uitzendbureaus krijgen de mogelijkheid om de cao van uw organisatie te volgen en gebruik te maken van regelingen zoals tijd-voor-tijd en de kwartaal-/jaarurennorm
Hoe bereid je je als zorgorganisatie voor?
1. Inzicht verkrijgen in de geldende cao- en bedrijfseigen afspraken van uw personeel
Breng in kaart:
- Welke type functies worden met uitzendkrachten ingevuld?
- Welke essentiële en niet essentiële afspraken in uw cao beschreven staan voor eigen medewerkers?
- Welke aanvullende afspraken hanteert u binnen uw eigen organisatie voor uw medewerkers?
- Welk pensioen heeft u en hoe wordt de werkgeversbijdrage berekend?
2. Bereid je HR-beleid voor op gelijktrekking van arbeidsvoorwaarden
De nieuwe cao bevordert gelijke beloning van uitzendkrachten met vaste medewerkers.
Een mooi moment om je arbeidsvoorwaarden te benchmarken met andere soortgelijke zorgorganisaties in de regio. Ook is het verstandig om na te denken, als u met meerdere uitzendbureaus zaken doet, welke afspraken u wilt maken omtrent beloning. Kan iedere uitzendorganisatie dit naar eigen inzicht vorm geven, of wilt u hierin uniformiteit?
3. Ga in gesprek met uw uitzendorganisatie
Bespreek:
- Wat de arbeidsvoorwaarden van de verschillende functies vanuit de cao zijn
- Welke aanvullende afspraken u hanteert binnen uw eigen organisatie voor uw medewerkers
- Hoe wilt u als organisatie omgaan met de beloning van uw uitzendkrachten?
- Hoe worden de arbeidsvoorwaarden gewaardeerd en vertaald naar de arbeidsvoorwaarden die door de uitzendorganisatie worden gehanteerd?
4. Volg updates en laat je adviseren
De interpretatie van cao-artikelen kan in de praktijk verschillend uitpakken. Door vroegtijdig advies in te winnen voorkom je dat je op 1 januari 2026 achter de feiten aanloopt. HappyNurse komt in september/oktober bij u langs voor een gesprek.
Download onze whitepaper of kijk op wijzerbelonen.nl voor meer informatie.

Ondersteuning nodig?
Wij komen binnenkort langs voor een verdiepend gesprek. Mocht u voor die tijd al dringende vragen hebben, dan kunt u altijd contact opnemen met uw vaste contactpersoon of dichtstbijzijnde vestiging.
Serife Evers
CCO HappyNurse
serife.evers@happynurse.nl